Tanulmánysorozatunkban előzőleg a NAV felé történő bejelentési kötelezettségekről írtunk. Ebben a részben a Központi Statisztikai Hivatal és a helyi Önkormányzatot ismertetjük és írunk a bankszámlanyitásról.
Központi Statisztikai Hivatal részére történő adatszolgáltatás
Az alakulás után 15 napon belül a Központi Statisztikai Hivatal részére köteles a cég megküldeni a 1032 Alapinformációk az alakuló gazdasági szervezetekről című nyomtatványt az adatszolgáltató székhelye szerint illetékes KSH regionális igazgatósága számára. Íly módon gyűjt a statisztikai hivatal a kezdő vállalkozásokról információt. A nyomtatványon a cég fontosabb adatait kell megadni, továbbá néhány kérdésből álló kérdőívet kell kitölteni.
Önkormányzathoz történő bejelentkezés
Fontos továbbá a helyi iparűzési adó alá történő bejelentkezés. Ezt a vállalkozás székhelye, telephelye szerint illetékes önkormányzat felé kell teljesíteni az önkormányzat által elfogadott nyomtatványon. A Fővárosi Önkormányzat részére az interneten elektronikusan kitöltött, majd kinyomtatott nyomtatványon kell a bejelentkezést megtenni. Egyéb vidéki településeken az adott helyi önkormányzatnál kell érdeklődni a bejelentkezéshez szükséges formanyomtatványról, annak elérhetőségéről. A nyomtatványon a T201-es nyomtatvánnyal közel azonos adattartalommal kell az önkormányzati adóhatósághoz bejelentkezni.
Bankszámla
Lényeges, hogy a bejegyzést követő 8 napon belül legalább egy pénzforgalmi bankszámlát kell nyitnia a vállalkozás vezetőjének. A bankszámlanyitásra kötelezettek körét a pénzforgalmi szolgáltatásokról és az elektronikus fizetési eszközökről szóló 227/2006. (XI. 20.) Korm. rendelet 3. § (1) bekezdése határozza meg. Eszerint a belföldi jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaság - törvény vagy kormányrendelet eltérő rendelkezése hiányában - a készpénzben teljesíthető fizetések céljára szolgáló pénzeszközök kivételével, köteles pénzeszközeit pénzforgalmi bankszámlán tartani, pénzforgalmát pénzforgalmi bankszámlán lebonyolítani, s ennek érdekében bankszámlaszerződést kötni.
A bankszámlanyitáshoz szükséges okiratok:
- vállalkozás vezetőjének azonosításához szükséges dokumentumok;
- létesítő okirat;
- hiteles, ügyvéd által ellenjegyzett aláírás-minta, aláírási címpéldány;
- 30 napnál nem régebbi bejegyző végzés, vagy cégkivonat.
Amennyiben az adózó nem tesz eleget bankszámlanyitási (és fenntartási)
kötelezettségének, akkor mulasztási bírsággal sújtható.